Geloof jij in het beste van twee werelden? Hiermee bedoel ik dat je enerzijds de meest mooie wandelingen maakt en anderzijds de luxe hebt van hotels en bagagetransport. Hoewel ik het niet helemaal voor me zag dat die twee werelden samengingen, kan ik nu met overtuiging zeggen dat dit een ideale combinatie voor veel wandelaars is. Ook gastreporter Sietske en ik hebben hiervan met volle teugen genoten.

De top!

Innsbruck Trek algemeen

De Innsbruck Trek is een zevendaagse wandeltocht, waarbij je effectief zes dagen wandelt. Het wordt georganiseerd door ASI Reisen en is ontwikkeld in samenwerking met Innsbruck Toerisme. Je start wandelend vanaf Innsbruck en gaat elke dag in een ander gebied rond Innsbruck wandelen. Hierdoor kan je in een week tijd veel zien van de regio wat het avontuur afwisselender maakt. Het gevolg is wel dat je jezelf wel moet verplaatsen met de bus aan het begin en/of einde van de dag. Op één dag zit er een taxirit bij, wat echt perfect is.

Wat wij ook als ideaal hebben ervaren, is dat je elke dag kunt kiezen tussen twee routes. Je hebt de blauwe route, die redelijk gemakkelijk te doen is en de rode route die gemiddeld tot zwaar is. Wij hebben als fanatieke sporters en wandelaars elke dag de rode etappe gedaan. Vaak is de rode route: de blauwe plus een extra stuk. Sommige dagen is het echter een grotendeels andere wandeling. Hierdoor kunnen we niet alles met je delen over de blauwe tochten.

Je kunt de reis overigens individueel doen of onder begeleiding van een gids. Dan loop je in een groep. Wij hebben de reis individueel gedaan en dit is qua sportieve conditie voor vrijwel iedereen te doen. Dit komt doordat de informatievoorziening, van zowel ASI Reisen als op de informatieborden langs de route, heel duidelijk is.

Hotels en Bagagetransport

Wat nieuw was voor ons, was dat elke dag onze bagage werd vervoerd. Hierdoor konden we elke dag schone kleren aantrekken en hoefden we niet alleen het noodzakelijke mee te nemen. Ook na het douchen konden we aantrekken wat we wilden. Het douchen na een dag wandelen in de warmte was echt een geschenk waar we dankbaar gebruik van hebben gemaakt. Ook het slapen in een privékamer met een comfortabel bed was erg prettig. Als je een huttentocht boekt, dan moet je jouw eigen lakenzak meenemen en slaap je in een kleine ruimte met zes tot zelfs twaalf bedden met vaak slechte matrassen. Het slapen in een hotel voelde vanzelfsprekend als een enorme luxe. Je kunt kiezen of je drie- of viersterrenhotels wilt boeken. Afhankelijk van je budget en wensen, is dit natuurlijk aan jou.

Het slapen in een hotel voelde vanzelfsprekend als een enorme luxe

Na onze dagelijkse inspanning was het tijd voor een biertje op het terras van het hotel. Dit was elke dag weer zo’n geluksmomentje. Ondanks dat we erg vroeg in het wandelseizoen waren (eind juni), was het al gezellig druk in de hotels. Dit komt mede door de andere wandelaars die ook wandelreizen bij ASI Reisen hadden geboekt. Overigens hebben wij geen wandelaars ontmoet die de Innsbruck Trek deden.

Iedereen maakte een andere wandelreis. Wat ons opviel is dat wij niet de enigen waren die ’s middags van een biertje genoten. Iedereen genoot, wel met mate uiteraard, van een biertje of wijntje op het terras. Diverse hotels hebben een zwembad en sauna beschikbaar, maar hier hebben wij geen gebruik van gemaakt. We gaven de voorkeur aan de gezelligheid op het terras. Ook qua tijd kwam het niet ideaal uit, want meestal rond 19.00 uur was het tijd voor het diner. Elk dag kregen we een diner bestaande uit tenminste drie gangen.

Wandelen

We hebben hele mooie wandelingen mogen maken. Elke dag was anders: qua omgeving, uitzichten, type wandelpaden, natuur, bergen etc. We denken dat iedereen die van wandelen houdt deze tocht kan doen, zeker doordat je elke dag twee routes kunt kiezen. Voel je jezelf niet prettig bij een individuele tocht, dan kun je met een gids en een groep lopen. Wij zijn ervan overtuigd dat de informatievoorziening zo goed is, dat ook iedereen individueel deze reis kan beleven. Daarnaast is het wandelen niet technisch en zijn er geen gevaarlijke stukken. Uiteraard zijn er diverse andere redenen te bedenken waarom je bij een groep en gids aan wilt sluiten. Er is namelijk altijd een professional bij je, voor het geval er iets mocht gebeuren, en de gezelligheid van een groep is ook een factor.

Wij waren helemaal in het begin van het seizoen, waardoor we wel eens een paar meter over wat sneeuw moesten lopen. Wij vonden dit juist leuk. Ook hebben wij enorm veel geluk gehad met het weer. Elke dag liepen we in de zon. Mocht het hard regenen, onweren of waaien, dan kun je deze tocht natuurlijk heel anders ervaren. In de bergen weet je het maar nooit, dus zorg dat je elke dag, ook als de zon schijnt en het windstil is, rekening houdt dat het weer om kan slaan.

Onze tip: mocht je niet elke dag de zwaardere route willen lopen, dan adviseren je om met name dag twee en drie deze wel te doen, als je dit aan denkt te kunnen natuurlijk. Mocht je nog een dag de zwaardere route willen nemen, kies dan voor dag zes. Zie hierdoor per dag waarom wij deze mening hebben.

Dag 1: Innsbruck

Het bijzondere is dat je op de eerste dag je bagage in het hotel kunt achterlaten en gewoon vanuit daar gaat wandelen. Doordat Innsbruck tussen de bergen ligt, hoef je niet eerst een hele reis te ondernemen. Je gaat wandelen op de Nordkette. Aan het begin van de berg kom je nog langs de dierentuin. We hebben deze dag genoten van een heerlijke wandeling die niet zo zwaar was, wat prettig was met de gedachten dat we er nog vijf te gaan hadden. De rode route duurt zo’n 5,5 uur waarbij je de mogelijkheid hebt om te lunchen en een drankje te nemen.

Het verschil tussen de rode en blauwe route, is dat je met rood omhoog loopt naar het eerste station en met blauw de kabelbaan (treintje) neemt. Verder splitsen de routes halverwege en gaat rood verder omhoog via prachtige wandelpaden. Van alle dagen vonden wij dit de minst indrukwekkende dag. Dit zegt vooral wat vooral wat over de rest van de week. De andere dagen ben je verder van de stad af, waar de bergen nog ruiger en ongerepter zijn. De gedachte dat wij later een huis hebben in Innsbruck of in een van de omliggende dorpen, en vanaf ons huis de bergen in kunnen om te sporten, daar worden we blij van. Je zou maar in Innsbruck wonen!

Na onze wandeling namen we de bus naar ons hotel in Obsteig waar we onder genot van ons eerste biertje de dag evalueerden en een spelletje kaarten speelden. Heerlijk!

Dag twee: Obsteig

Obsteig ligt in een vrij breed dal en vanaf ons hotel konden we gelijk gaan wandelen. We hadden niet verwacht dat het vandaag zó mooi zou worden. Het eerste stuk liepen we langs een stroompje met smeltend bergwater, wat heerlijk verfrissend en mooi was. Het geluid alleen vinden we zo lekker. De rode route bestaat uit de blauwe route plus een extra klim en afdaling. De reis naar de top van de berg en nog meer het uitzicht vanaf de top waren echt fantastisch.

Mocht je jezelf op deze dag sterk genoeg voelen, dan raden we je zeker aan om door te lopen naar de top. Volgens de informatievoorziening duurt deze wandeling zo’n acht uur. Sietske en ik lopen altijd wat sneller dat gemiddeld. En dit ondanks we ook op het terras gaan zitten bij een hut en regelmatig even om ons heen kijken. Dus weet dat het zeker mogelijk is om de routes sneller te lopen als je fit bent.

Dag drie: Kühtai

Vandaag vonden we de mooiste dag waarbij we regelmatig met open mond stonden te genieten. Het was lastig om een selectie te maken van de foto’s. De blauwe route loopt totaal anders dan de rode. Hoewel we niks kunnen zeggen over de blauwe route: als er één dag is om rood te nemen, doe het vandaag. Wat een geweldige tocht was dit. We zijn ervan overtuigd dat iedereen deze wandeling kan doen qua techniek.

Wel willen we je erop attenderen dat je over rotsen loopt en af en toe wat moet klimmen en klauteren. Dit klinkt echter lastiger dan het is. Doordat wij nog helemaal aan het begin van het seizoen waren, moesten we een paar keer over wat sneeuw heen lopen. Op papier duurt deze route zeven uur. We eindigden in de prachtige wintersportplaats Kühtai gelegen in het Sellrain dal.

Klimmen en klauteren
Het begin van de afdaling
Af en toe kom je een paar meter sneeuw tegen (eind juni)

Dag vier: Sellrain Dal

Op papier was de rode route vandaag de langste wandeling van de week net zo’n 9,5 uur. Wij hebben ze zo’n 6,5 uur over gedaan. Dit komt mede doordat we vandaag minder gestopt zijn dan andere dagen. Het Sellrain dal vinden wij echt prachtig. Afgelopen winter genoten we al van onze busrit door de vallei naar Kühtai toe en nu hadden we het geluk om door de bergen met uitzicht op het dal te mogen lopen.

Het was wederom een heerlijke wandeling met verre uitzichten. Daarna verplaatsten we ons naar Axams waar we sliepen in een erg gezellig hotel en onze dag maar weer eens evalueerden onder genot van een biertje. Wat is het leven in Innsbruck toch mooi.

Dag vijf: Axamer Lizum

’s Ochtends verplaatsten we ons naar Axamer Lizum waarbij we liepen door de bergen met uitzichten op de bergen die ook wel de Dolomieten van Noord Tirol worden genoemd. Vanaf de top heb je wederom een uniek uitzicht. De rode route is op papier zo’n zes uur. Met name de eerste helft is erg mooi (aan de kant van Axamer Lizum). Wat ons betreft had deze dag nog langer mogen duren, want we genoten enorm. Na onze wandeling kwam we aan in Mütters waar we ook sliepen.

Dag zes: Igls

We verplaatsen ons naar Igls waar voor alweer onze laatste wandeling. Dit was de enige dag dat we met de lift omhoog gingen. Je kunt nog naar boven toe lopen, maar wat we zagen vanuit de lift voegt dat niet veel toe. Dit komt mede doordat alles wat je dag een tot en met vijf al heb gezien. Vandaag was een ‘makkelijke’ wandeling van zo’n vijf uur op papier. Wij hebben nog wat extra gelopen om het af te leren. Met name de tweede klim die alleen in de rode route zit, is een aanrader. Kan je het op deze dag nog aan? Dan raden we zeker aan om de rode route te doen. Deze etappe is overigens de blauwe route plus een extra klim en afdaling.

Informatievoorziening

Een ander groot voordeel om een wandelreis bij een organisatie te boeken, is dat je vooraf niet zelf routes moet gaan bedenken en hotels hoeft te boeken. Je hoeft nergens over na te denken en kunt je vooral bezig houden met genieten. ASI Reisen zorgt voor een zeer gedetailleerde informatievoorziening met informatie die nuttig is ter voorbereiding van je reis (denk bijvoorbeeld aan je paklijst) tot en met gedetailleerde routebeschrijving per wandeldag voor zowel de makkelijke als zwaardere variant.

Daarnaast staat er een overzicht met het aantal kilometers voor de wandeling, hoogtemeters, dieptemeters, uren, type wandelpaden en een grafisch overzicht. Dit in combinatie met de wandelborden die je langs de weg tegen komt, kun je eigenlijk niet verkeerd lopen.

Veiligheid

We hebben dit als een enorm veilige wandeltocht ervaren die iedereen wel zou kunnen doen. Je hoeft geen daredevil te zijn, want de wandelingen zijn niet technisch en er zijn gevaarlijke stukken. Uiteraard moet je wel meerdere uren per dag kunnen wandelen, zeker voor de zwaardere routes. Doordat je elke dag kunt kiezen welke route je neemt, geef je dit veel mogelijkheden en een extra gevoel van vrijheid.

Innsbruck Trek

Wat me ook opviel is dat ik altijd bereik had op mijn telefoon. Ik heb natuurlijk niet de hele dag hierop gelet, maar de momenten dat ik hem erbij pakte was ik bereikbaar. Daarnaast slaap je elke dag in een hotel dat aan de weg ligt, dus je bent ook niet een week van de bewoonde wereld af wat een extra gevoel van veiligheid geeft.

Waarom moet jij ook eens naar Innsbruck gaan

Ik heb het al vaker gezegd, want ik ben helemaal fan van Innsbruck en de omgeving. Het heeft zoveel voordelen:

1. Je vliegt er zo naartoe. Van huis t/m bestemming is daardoor mogelijk in vier uur tijd. De luchthaven ligt vlakbij de stad en elk kwartier gaat er een bus naar het centrum.
  2. De stad met circa 130 duizend inwoners leeft. Het is gezellig. Mensen zijn sportief en je kijkt van alle kanten op de bergen.
  3. Je bent binnen ‘no-time’ in de bergen. En dan zijn er nog ook nog eens vele opties om te kiezen waar je naartoe wilt gaan.
  4. Mensen zijn er sportief en mede daardoor zijn er zoveel sporten mogelijk. Kijk maar eens op innsbruck.info/nl

Tip: Restaurant Innsbruck

We zijn als regelmatige reizigers als vaker in Innsbruck geweest en hebben al vaak op mooie plekken mogen eten. Voor ons is eten echt een essentieel onderdeel van onze reizen. Vaak geven we meer geld uit aan eten dan aan het onderdak.

Op de dag van aankomst hebben we weer bij ons favoriete restaurant gegeten: Oscar Kocht. Tijdens je wandelreis krijg je met name de Tiroolse keuken te proeven, waardoor een avond eten bij Oscar voor ons helemaal top was. In zijn huiskamerrestaurant met slechts een grote tafel kookt hij een vegetarisch met veel lokale, biologische seizoensproducten. Je eet met zo’n acht tot tien anderen en krijgt een zesgangendiner voor slechts € 31 per persoon, inclusief water.