Interrailen is voor iedereen!

Een maand lang kriskras door Italië, met de trein. Een plan dat ontstond in coronatijd. Of nou ja, eigenlijk stond Interrailen al zo’n 20 jaar op de wishlist. Nooit van gekomen, terwijl ik toch best een treinengek ben en al veel vakanties met (nacht)treinen heb gemaakt. Het leek me dan ook een fantastisch plan om mijn ‘grote vakantie’ te gaan interrailen.

Heel het jaar had ik nog niet in een vliegtuig gezeten, en zo werd het ook direct een ludiek idee: een jaar zonder te vliegen! Ik was al wel met de trein naar Zwitserland en naar Duitsland geweest, en -vooruit- met de auto naar Normandië in Frankrijk.

Zo gezegd zo gedaan. Behalve dan dat Interrail me liet weten dat Zwitserland in verband met Corona geen reizigers uit Nederland per trein meer toeliet, en ook Italië binnen een paar dagen opnieuw op slot zou gaan. Maar geen nood: de pas bleef geldig, dus zodra er weer gereisd kon worden, kon ik alsnog op pad. Dat werd exact een jaar later!

Hieronder lees je per dag de route die ik heb afgelegd. Wil je weten hoe een Interrailpas werkt, wat het precies kost, en of het iets voor jou is? Scroll dan even naar beneden.

Lees direct meer over Interrail

Even kort: wat is Interrail eigenlijk?

Interrail is een all-in-one treinticket, waarmee je maar liefst 33 landen per trein kunt verkennen. Veel mensen denken dat de pas alleen voor jongeren is. Dat is allang niet meer zo, Interrail is voor iedereen. Wel krijg je onder de 27 jaar en boven de 60 jaar korting.

De pas is digitaal: je laat ‘m aan de conducteur zien via een app op je telefoon. Er zijn verschillende opties, zoals eerste en tweede klasse. Maar ook hoeveel dagen je in hoeveel tijd wilt treinen. Ik koos voor een pas waarmee je 10 dagen kunt reizen in 2 maanden. Onderaan dit artikel lees je meer over de mogelijkheden en prijzen van de pas.

Het plan: een rondje langs de kusten van Italië

Ik wilde natuurlijk lekker veel treinen, én bewijzen dat je in een dag gemakkelijk naar Italië kunt zonder te vliegen. Ook wist ik dat je met de trein naar Sicilië kunt, en de trein daarbij in z’n geheel op de boot wordt gereden. Nou ja, wel in delen natuurlijk, maar wel de hele trein.

Ook was ik nog nooit in Rome en Venetië geweest, en hou ik als Mountainreporter enorm van bergen, outdoorvakantie en wandelen. Het plan om via de westkust naar beneden te reizen, over te varen naar Sicilië en via de oostkust weer terug was geboren! Mijn volledige reisschema zag er als volgt uit.

Dag 1: op naar Milaan!

Goed, in een dag naar Italië dus. Ik woon zelf in Amsterdam en daar vertrekt elke dag om 8.08 uur de ICE rechtstreeks naar Basel. Dat wordt mijn eerste trein.

Overigens kun je ook eerder vertrekken en dan doe je er minder dan 11 uur over. Dan moet je wel vaker overstappen en daar ben ik nooit zo goed in. Dat blijkt, want door vertraging mis ik mijn enige overstap van vandaag en neem ik de trein van Basel naar Milaan een uurtje later dan gepland. Even over achten ’s avonds kom ik aan op het station van Milaan.

Dag 2: van Milaan naar Genua

Ik spendeer een ochtend en middag in Milaan, daarna ga ik al door naar Genua. Wat een geweldige stad is dat! Prachtig in de bergen en mijn favoriet: in de oude stad struin je door piepkleine steegjes en schattige pleintjes met terrasjes. Ik klim naar het uitzichtpunt (omdat ik in Google maps het bovenste station heb ingevoerd, zo blijkt) en drink een wijntje terwijl de zon langzaam ondergaat. Wauw!

Uitzicht op Genua terwijl de zon langzaam zakt

Dag 3: van Genua naar Cinque Terre

Ook de volgende ochtend ben ik nog in Genua en drink een cappuccino op een bankje voor een typisch Italiaans koffietentje. Ook bekijk ik de beroemde paleizen aan de Via Garibaldi. Ik had nog wel willen blijven, maar pak de trein naar Cinque Terre.

Wat een waanzinnig treintraject! Je rijdt direct langs de kust en aan de andere kant zie je heuvels en bergen. De hele trip zit ik met m’n neus tegen het raam. Of nou ja, de eerste helft, want zodra je bij de stations van de ‘vijf dorpen’ aankomt, rij je veel door tunnels. Ik overnacht in La Spezia, officieel geen onderdeel van Cinque Terre, maar wel een leuk kustplaatsje en een goede uitvalsbasis voor mijn wandelingen morgen.

Prachtig wandelen in Cinque Terre

Cinque Terre is één van de hoogtepunten van mijn reis, concludeer ik achteraf. Ik koop een dagpas waarmee ik toegang heb tot het nationale park en waarmee ik onbeperkt met de trein mag. Dat kost me dus geen dag van mijn Interrailpas. Dat zou zonde zijn, want de dorpjes liggen steeds maar een paar minuten treinen van elkaar.

Ik wandelde van Corniglia via Manarola naar Riomaggiore. Ik neem een frisse duik in de zee en pak daarna de trein naar Verraza om opnieuw te zwemmen. Met een lokale wijn zie ik de zon in de zee zakken.

Dag 5: van Cinque Terre naar Florence (via Pisa)

Na twee heerlijke dagen Cinque Terre vertrek ik richting Florence. De trein komt daarbij bijna letterlijk langs (de toren van) Pisa. Daar ben ik nog nooit geweest, dus er zonder stoppen voorbij crossen kan natuurlijk niet. Ik maak een korte stop en maak ik de gebruikelijke foto. Een paar uur later reis ik verder naar Florence.

Aangezien ik een maand lang door Italië reis, probeer ik voor overnachtingen een klein beetje op het budget te letten. Nu is Italië niet heel erg duur, dus vaak vind ik een simpel hotel of appartement dat binnen mijn budget past. Af en toe kies ik een hostel. In Florence verbleef ik in het mooiste en bijzonderste hostel ooit: New Generation Hostel. Dit hostel zit in een oud klooster, en de aanpandige kerk is nog in gebruik, waardoor je op zondag wordt gewekt door kerkelijk gezang. Je ontbijt nuttig je in de kloostertuin en ruimere dorms (vanaf 4 personen) heb ik nog nooit gezien.

Pisa voorbij zonder deze foto kan natuurlijk niet

Dag 7: van Florence naar Rome

Vanavond komt mijn vriend naar Rome. dus hoog tijd om de trein naar de hoofdstad te pakken. Met de hogesnelheidstrein ben je daar in anderhalf uur. Voor snellere treinen betaal je een toeslag en reserveren is verplicht. In de eerste klasse heb je heerlijk ruime plekken en een stopcontact, dus ik kan onderweg werken op mijn laptop.

Dag 11: van Rome naar Sicilië (Cefalù) met de trein op de boot!

Na een paar dagen Rome is het tijd voor het treinhoogtepunt: met de trein naar Sicilië. Eigenlijk wilden we de nachttrein nemen, maar met een Interrailticket (ik) en een gewoon ticket (mijn vriend) die apart zijn geboekt vanuit Nederland in dezelfde coupé terecht komen, blijkt een onneembare horde. Dan maar de dagtrein en zien we nog wat.

We kweken wel zitvlees, want de treinreis duurt 12 uur. Dat is exclusief de dik twee uur vertraging die daar onderweg nog bijkomt helaas. De trein wordt dus aan de ene kant van het water gesplitst, in delen de boot op gereden, en aan de andere kant Sicilië op gereden. Vanaf daar gaat één deel naar Palermo en de andere naar Catania.

Zien hoe het gaat met de trein? Bekijk dan de Instagram Story die ik maakte over mijn trip.

Dag 15: van Cefalù naar Catania op Sicilië

Als Mountainreporter mag een beklimming van de Etna natuurlijk niet ontbreken. Daarom gaan we naar Catania, aan de oostkust van het eiland. Op een stralende dag beklim ik de vulkaan Etna. Niet helemaal tot aan de top, wel een waanzinnig gave hike. Kijk maar:

Het heeft gesneeuwd op de Etna!

Dag 18: van Sicilië naar Napels (Pompeï)

Mijn vriend is inmiddels naar huis, maar ik ben pas net over de helft van mijn Italiëavontuur. Ik neem de nachttrein terug richting Rome, maar stap uit in Napels. het oorspronkelijke plan was om Italië helemaal te ronden, maar met een paar dagen Venetië in het verschiet haal ik dat niet meer.

Napels sla ik over, sorry aan alle pizzaliefhebbers! Grote steden heb ik wel even genoeg gezien. Wel wil ik graag naar Pompeï, en dat doe ik natuurlijk met de trein. Aan het einde van de dag pak ik de hogesnelheidstrein naar de oostkust: Barletta. Ik hoop daar nog wat zon-zee-strand te hebben.

Ik had geen idee dat Pompeï zo groot was!

Dag 19: van Napels naar Barletta

Helaas is de oostkust een beetje een misrekening. Ergens wist ik het wel, maar Italianen vinden natuurlijk alles onder de 25 graden zo’n beetje winter. Een paar toeristen daargelaten is Barletta zo’n beetje uitgestorven. De strandtenten zijn dicht. Ik besluit de trein naar het noorden te nemen.

Dag 21: van Barletta naar Bologna

Van Barletta helemaal naar Venetië is nogal een eind en heeft niet van die fijne vertrek- en aankomsttijden. Ik besluit daarom om een korte tussenstop te maken in Bologna en de volgende dag door te reizen naar Venetië.

Ondergaande zon in Venetië

Dag 22: van Bologna naar Venetië

Ik ben zelf nog nooit in Venetië geweest, maar mijn moeder ook niet. En als er een moment is om de stad in een relatieve rust te bekijken, dan is dat wel in tijden van Corona. Ik tref mijn moeder in de stad en we maken er dus een leuk tripje van met z’n tweeën.

Dag 26: van Venetië naar Gastein (Oostenrijk)

De laatste paar dagen van mijn trip heb ik nog niet ingevuld. Worden het de Dolomieten, of bijvoorbeeld Innsbruck? De Dolomieten zijn weertechnisch wat te laat om daar nog mooie wandelingen te maken. De grens over naar Oostenrijk dan maar? Uiteindelijk valt de keuze op Gastein. Zowel hier op Mountainreporters als ook op Snowrepublic schrijven we vaak over Gastein, maar ook daar ben ik nog niet eerder geweest. Een bijzonder goede reden om een paar dagen te gaan nazomeren in Gastein. Want het mag dan herfst zijn, het weer is echt prachtig.

Al ligt er een dun laagje ijs op de bergmeertjes, het weer is heerlijk

Dag 29 & 30: van Gastein via Innsbruck naar Amsterdam

En dan is het einde toch echt aangebroken. Als allerlaatste neem ik de nachttrein van Innsbruck naar Amsterdam. Welkom thuis! Nog een klein stukje van het station naar huis en ik heb er een complete maand treinen op zitten. Lekker nagenieten met de foto’s.

Interrail, hoe beviel het?

Ik ben dol op treinen en dan is zo’n alles in één ticket super handig. Er zijn nog wel wat dingen die beter kunnen, en die fervent treinreizigers vast bekend voorkomen. Daarom heb ik de plussen en minnen voor je op een rijtje gezet.

De plussen

• Treinen is te gek! En duurzaam.
  • Digitaal ticket in de app is super handig, je moet even doorkrijgen hoe je je reis aan je pas linkt en hoe je een dag activeert maar dan is het simpel
  • De app is sowieso leuk, omdat die statistieken bijhoudt als hoeveel CO2 je hebt bespaard door te treinen
  • Als je het slim aanpakt, heb je er veel financieel voordeel aan
  • Met je Interrailpas krijg je nog meer voordeel, bijvoorbeeld op tickets voor toeristische attracties en autohuur (als je ergens heen wilt waar geen trein komt). Overigens kwam ik hier pas achter toen ik dit artikel schreef, dus wees slimmer dan ik en check de website vooraf!

De minnen

• De reisplanner in de app is niet up-to-date, waardoor veel verbindingen missen en je die dus niet in je planning kunt zetten. Handmatig kan wel, maar dan krijg je dus stippellijntjes
  • Zitplaatsreserveringen maken is onduidelijk en soms lastig. Soms kan het via de Interrail-site, soms via de site van de spooraanbieder, soms moet het telefonisch (Whutttt, NS International?!), soms alleen bij het loket. Iets buiten ‘standaard’ kan sowieso alleen bij het loket (bijvoorbeeld toen ik de stoel naast mijn vriend wilde reserveren, die een normaal ticket heeft)
  • Je moet bijbetalen voor zitplaatsreserveringen, en nog wat meer voor een slaapplaats. Doe je dat via de Interrailsite, betaal je daarnaast altijd € 2,- servicekosten extra. Bij het loket is dat niet het geval
Hiken op Mt. Etna

Is Interrail nou echt goedkoper dan losse kaartjes?

Ja, een Interrailticket kan je zeker veel voordeel opleveren. Maar niet als je zo reist als ik… Het is vooral (erg) rendabel als je veel lange trajecten doet, en als je een land kiest waar treinen relatief duur is. Ik ging naar Italië waar (regionale) treinen helemaal niet duur zijn en bovendien reisde ik steeds korte stukjes.

Een rekenvoorbeeld. Ik had een eersteklasticket, dat twee maanden geldig was en 10 reisdagen telt. Zo’n ticket kost € 534,- (NB: neem je een tweedeklasticket, dan kost je dat € 401,- en zoals gezegd is het ook voor jongeren onder de 28 en ouderen boven de 60 nog eens goedkoper). Even Hollands rekenen leert je dat je dan een budget hebt van € 53,40 per reisdag. Dat is zeker gunstig als je een reis maakt van Amsterdam naar Basel.

Maar zoals je kon lezen reisde ik bijvoorbeeld op één dag van Cinque Terre via Pisa naar Florence. Dit zijn maar kleine stukjes, en met een regionale trein kost je dat erg weinig. Normaal zou ik (ok, wel voor een tweedeklasticket) twee keer € 8,- kwijt zijn geweest. Maar aangezien ik op een speciale actiedag reisde (dag van de opa’s en oma’s, ik verzin dit niet!) was een ticket half geld. Voor € 8,- stond ik dus in Florence, en hield de reisdag van Interrail in de pocket.

Let er wel op dat je soms een zitplaatsreservering nodig hebt, of dat dat wordt aangeraden als het niet verplicht is. In het geval van Frankrijk, Italië en Spanje heb je altijd extra reserveringen voor de hogesnelheidstreinen nodig, in Duitsland is het niet verplicht, maar soms wel handig. Boek je een nachttrein, dan heb je voor een slaapplaats sowieso altijd een reservering nodig. Een zitplaatsreservering kost je meestal tussen de € 4,- en de € 10,-, bij nachttreinen meer. Alles afhankelijk van de klasse die je kiest. Overigens heb je in Centraal of Oost-Europa bijna nooit een reservering nodig. Kijk op de website van Interrail voor de exacte regels en tips.

Eén keer maakten de Italiaanse spoorwegen het wel erg bont. Ik reisde zoals gezegd van Catania op Sicilië met de nachttrein naar Napels. Ik wilde mijn reservering maken voor een slaapcoupé via de website, iets dat me € 120,- kostte. Dat leek me wel erg veel, dus bij het loket eens nagevraagd hoe dat zat. De Italiaanse dame legde me met handen en voeten uit dat het echt klopte, maar als ik een regulier ticket zou kopen, dat me € 95,- kostte. Ze vond het net zo raar als ik, dat begreep ik non-verbaal ook nog wel. Zo gezegd, zo gedaan en weer een reisdag in m’n zak gehouden. Zo kwam ik dus nog met twee openstaande reisdagen terug in Nederland….

De moraal van het verhaal: plan je reis goed, en check wat de prijzen zijn. Ook als het gaat om zit-/slaapplaatsreserveringen. Kies vervolgens de pas die daarbij past en tel uit je winst! Ik ga zeker nog een keer een mooie reis maken, want heb al weer nieuwe inspiratie opgedaan op de site van Interrail. Van Londen naar Istanbul bijvoorbeeld, hoe gaaf is dat?!

Alle informatie over Interrail

Alle informatie lees je op de website van Interrail. Zo kies je gemakkelijk de pas die bij je past en zie je wat die kost. Ook zie je daar voorbeeldreizen en meer inspiratie en kun je je zitplaats- (of slaapplaats)reserveringen maken.

Ga direct naar de website van Interrail

Alle foto’s: Pauline van der Waal

Deze reis werd mede mogelijk gemaakt door Interrail.