Reisverslag: Met een omweg naar Preikestolen

Door Jacqueline van der Steele

Mijn rondreis door Zweden had al mijn zintuigen geprikkeld. Wat een fantastische beleving! Ik wilde meer van Scandinavië zien. Noorwegen moest het worden. Preikestolen om precies te zijn. Daar had ik al zoveel over gehoord. Met een vriendin vertrok ik naar het noorden om de wandeling naar deze wereldberoemde klif te maken. Onderweg naar Noorwegen maakten we ruimte voor enkele noemenswaardige tussenstops.

Hamburg

De eerste stop die we maakten was in de stad Hamburg. Voor ons was het bijna niet meer dan de auto uit- en weer instappen. Voor een eerste indruk was het prima. Tijdens ons rondje door het centrum liepen we tegen het prachtige Hamburger Rathaus aan en konden we een ijsje eten aan het water. Het was ons duidelijk dat deze metropool genoeg te bieden had voor een stedentrip van een paar dagen. Die tijd hadden we helaas niet. We vervolgden onze reis.

Hamburger Rathaus
Hamburger Rathaus – eigen foto Jacqueline van der Steele

Jelling

De volgende ochtend kwamen we aan in het voor ons onbekende Zuid-Deense Jelling. Voor de Denen echter een plaats van cruciale historische waarde. Hier konden we het UNESCO Werelderfgoed bekroonde Jelling monument aanschouwen. Twee runenstenen die de eerste bekende verwijzing van Denemarken als land symboliseren, maar ook het begin van het christelijk geloof in Denemarken. We bezochten het bijbehorende witgekalkte kerkje en trotseerden de regen door langs de grafheuvels te lopen.

Om wat aanvullende informatie op te doen, bezochten het aanpalende beleveniscentrum Kongernes Jelling. Aan de hand van een interactieve rondleiding namen we hier een kijkje in de wereld van de Vikingen.

Witte kerkje van Jelling
Witte kerkje van Jelling – eigen foto Jacqueline van der Steele
Runensteen van Jelling
Runensteen van Jelling – eigen foto Jacqueline van der Steele

Himmelbjerget

Na de ochtend hielden we het in Jelling voor gezien. Door het vlakke Denemarken reisden we verder noordwaarts. We maakten een stop om het hoogste punt van Denemarken te ervaren. Met honderdzevenenveertig meter hoog is de Himmelbjerget het hoogste punt van Midden Jutland. Na een steile wandeling omhoog konden we hier met de wind in onze haren genieten van een prachtig uitzicht.

Toren op de Himmelbjerget
Toren op de Himmelbjerget – eigen foto Jacqueline van der Steele
Uitzicht vanaf de Himmelbjerget
Uitzicht vanaf de Himmelbjerget – eigen foto Jacqueline van der Steele

Preikestolen

Die avond namen we de ferry vanuit Hirtshals naar Stavanger. In de ochtend kwamen we aan in Noorwegen. De grote dag was eindelijk aangebroken. Toen we met het pontje een fjord overstaken, dreigde regen roet in het eten te gooien. Maar aangekomen op de parkeerplaats bij Preikestolen kwamen de zonnestralen ons tegemoet. Vol goed zin startten we onze wandeling omhoog. Een afwisselende wandeling die aanvankelijk wat steil was. Naarmate we verder kwamen werd het wat meer glooiend en makkelijker begaanbaar.

Zo mooi hadden we nog nooit ergens gegeten

Opvallend was dat de route flink wat afwisseling kent. We liepen over een vlonder, stenen paden en goed begaanbare bruggen. Onderweg genoten we van de bijzondere vergezichten over het landschap. Elke keer verraste het landschap ons in positieve zin. Uiteindelijk bereikten we het hoogtepunt. We stonden bovenop de Preekstoel. Wauw wat een adembenemend uitzicht. Beiden waren we zonder woorden. Na enkele foto’s te hebben genomen, streken we neer voor onze lunch. Zo mooi hadden we nog nooit ergens gegeten.

Langzamerhand werd het tijd om terug te wandelen. Door de eerder gevallen regen was dit makkelijker gezegd dan gedaan. De minder geplaveide paden waren behoorlijk glibberig. Gelukkig hadden we beiden goed schoeisel aan en kwamen we ongeschonden weer terug.

Vlonderpad richting Preikestolen
Vlonderpad richting Preikestolen – eigen foto Jacqueline van der Steele
Tussentijds vergezicht richting Preikestolen
Tussentijds vergezicht richting Preikestolen – eigen foto Jacqueline van der Steele
Genietend op de weg naar Preikestolen
Genietend op de weg naar Preikestolen – eigen foto Jacqueline van der Steele
we zijn er bijna
We zijn er bijna – eigen foto Jacqueline van der Steele

Stavanger

Die middag hadden we nog genoeg energie over om Stavanger te bezoeken. We slenterden door de authentieke straatjes, liepen langs het water en stopten bij het Zwaarden in Rots monument. Het symbool ter herdenking aan de Slag om Hafrsfjord (meer info op Wikipedia), waarbij koning Harald I Noorwegen tot één koninkrijk wist te formeren.

Zwaarden in Rots monument
Zwaarden in Rots monument – eigen foto Jacqueline van der Steele
Straatje in Stavanger
Straatje in Stavanger – eigen foto Jacqueline van der Steele

Aarhus

Tijd om weer richting Nederland te gaan. Tussentijds maakte we nog een korte stop in Aarhus. Na Kopenhagen is Aarhus de grootste stad van Denemarken. Aan de hand van een stadswandelingetje kregen we goed beeld van de stad en haar vriendelijke bewoners. We bekeken de Domkerk, dronken koffie aan het water en liepen door het befaamde  Møllestienstraatje met zijn oude Deense gekleurde huisjes.

Møllestien straatje in Aarhus
Møllestien straatje Aarhus – eigen foto Jacqueline van der Steele

Eigenlijk waren de paar dagen dat we weg waren veel te kort om alles goed te beleven. Maar ons hoofddoel was de Preikestolen te bewandelen. En daar hadden we ruimschoots de tijd voor genomen. Die prachtige natuurbeleving staat voor altijd in ons geheugen gegrift!