In de Franse Alpen beleef je meer dan wintersport alleen

Lees meer over La Plagne en Val Thorens in de zomer

Zeg ‘La Plagne’ of ‘Val Thorens’ en de meeste Nederlanders denken in eerste instantie aan wintersport. Niet voor niets, want deze twee grote skigebieden worden jaarlijks door duizenden en duizenden landgenoten bezocht. Bovendien is ‘Val Tho’ al zeven keer uitgeroepen tot beste ski resort ter wereld. Toch is het niet alleen skiën en sneeuw wat de klok slaat. Steeds meer mensen ontdekken de Franse Alpen als zomerbestemming. En om te kijken of dat net zo leuk is als in de winter, ging ik er midden in de zomer naartoe.

In de zomer bevolken koeien en geiten de skipistes

La Plagne, Val Thorens en de Vallée de Belleville

Hoewel Nederlanders het meestal over Val Tho(rens) hebben, spreken de Fransen veelal over Vallée de Belleville, waarin ook Les Menuires en Saint-Martin-de-Belleville liggen. De dorpen hebben elk een heel eigen sfeer. Niet verwonderlijk, omdat Saint-Martin een ‘gewoon’ Frans dorp is dat al tijden bestaat, terwijl Val Thorens pas vanaf de jaren ’60 van de vorige eeuw uit de grond werd gestampt voor de wintersport. Daarmee is het wel het hoogstgelegen dorp, op maar liefst 2.300 meter.

La Plagne ligt op zo’n anderhalf uur rijden vanaf Val Thorens. Wij combineren beide, om het verschil in landschap en activiteiten echt goed te kunnen beleven. We beginnen in La Plagne en omgeving.

Het hooggelegen skigebied van Val Thorens

Wandelen naar de berghut van Glière

Kort na aankomst willen we graag de benen strekken. Dat gaan we doen in Champagny-le-Haut-vallei, maar niet voordat we energie hebben opgedaan bij de refuge du Laisonnay. We zitten bij aankomst nog in de zon, maar de lucht betrekt snel. Onze gids Matthieu kijkt wat zorgelijk, want er komen dagelijks fikse regenbuien met onweer voor. Of we onze regenjas toch wel bij ons hebben?

Lunch bij refuge du Laisonnay

Omhoog lopen met slecht weer

Matthieu heeft niets teveel gezegd, want onze wandeling begint met flink wat regen. Jammer voor het uitzicht en we lopen in een flink tempo omhoog. Onderweg zien we watervallen en vooral veel marmotten. Toch klaart het weer op en kunnen we bij aankomst met een drankje in de tuin zitten.

Op pad door de bergen

Overnachting op de berg

We overnachten in de refuge Glière, een echte berghut met slaapzalen. Eten doen we gezamenlijk en na een verfrissend biertje gaan we lekker vroeg naar bed. Zo zien we de volgende ochtend vroeg dat het weer fantastisch is opgeklaard. Als je een meerdaagse tocht loopt, vertrek je vanaf hier verder de bergen in. Dat geldt dit keer helaas niet voor ons en we lopen dezelfde route terug lopen naar beneden. Wel zien we de omgeving vandaag een stuk vrolijker en kleurrijker.

De berghut van Glière

Ontelbaar veel marmotten

Op de terugweg horen we al snel het typerende fluitende geluid van marmotten. En moesten we gisteren nog moeite doen om deze schattige pluizige beestjes te spotten, vandaag lijken ze wel voor ons te poseren!

De familie Marmot poseert voor de foto

Survivallen en slapen onder de sterren

Eenmaal terug in het dal hebben we er een fijne wandeling opzitten. Maar dat is zeker niet het enige wat vandaag op het programma staat. Vanmiddag leren we hoe we moeten overleven in de bergen en gaan we wildkamperen. Ik schreef daar een artikel over, lees het hier: REISVERSLAG | Survivallen en slapen onder de sterren in La Plagne.

Onze gids vertelt ons tijdens het survivallen welke planten je wel en niet kunt eten

Naar Val Thorens om te wandelen

Na onze dagen in La Plagne vertrekken we naar Val Thorens. Er wordt hard gewerkt aan het dorp. De oude torenflats uit de jaren ’60 en ’70 hebben al een tijdje hun beste tijd gehad. Daarom worden deze niet alleen opgeknapt, er zijn inmiddels ook een aantal prachtige hotels bijgekomen. Dat betekent dat je nu keuze hebt uit allerlei soorten accomodaties. Van eenvoudig en aantrekkelijk voor de portemonnee tot zo luxueus als je je maar kunt bedenken.

Vanaf het hoogste punt kijken we naar Val Thorens in het dal

Wandelen in Vallée des Encombres

In het dorp rondkijken doen we later. Het is vandaag prachtig weer en we kunnen dus niet wachten totdat we weer op pad gaan voor een mooie wandeling. We vertrekken richting de Vallée des Encombres. We komen hier amper andere wandelaars tegen en onze gids leidt ons eerst een flink stuk omhoog voordat we afdalen richting berghut Gittamelon voor een late lunch.

Wandelen in Vallée des Encombres. Foto: Friso van Wassenaer

Hiken op de gletsjer

Mijn persoonlijke hoogtepunt is toch wel de wandeling over de gletsjer, alle andere prachtige wandelingen ten spijt. Ook in Les Trois Vallées slinken de gletsjers snel, daarom is het des te bijzonder om hier te wandelen. Lees het hele artikel over mijn gletsjerwandeling hier: REISVERSLAG | Zo ziet een gletsjerwandeling in Val Thorens er in de zomer uit

Wat een uitzicht op de gletsjer! Foto: Friso van Wassenaer

Ontspannen met yoga

Na al dat gewandel is het een goed idee om de spieren even lekker los te maken. Daarom volgen we een yogales aan het Plan de l’Eau in Les Menuires. Op de achtergrond de bergen, naast ons de klaterende beek en het warme zonnetje op ons gezicht. Wat een feest!

Of juist meer adrenaline met de zipline

Wij gooiden het vandaag op ontspanning, maar als je op zoek bent naar meer spanning, kun je ook het ziplineparcours afleggen. In een harnas hang je aan de ijzeren kabels. 1, 2, 3 en gaan!

We sluiten af bij Chez Pépé Nicolas

Voor de laatste avond hebben we een bijzonder diner in petto. We gaan naar Chez Pépe Nicolas, een restaurant dat al sinds 1957 traditioneel gerechten uit de Savoie serveert. Maar niet alleen dat. Ze hebben ook een boerderij met geiten en koeien die je kunt bezoeken. Bovendien verbouwen ze allerlei soorten groenten voor in het restaurant in eigen tuin. Iets dat best een uitdaging is, want op deze hoogte werkt een moestuin heel anders dan in het dal.

Laatste wandeling naar het Lac du Lou

Voordat we echt onze terugreis aanvangen, maken we nog één mooie wandeling. We lopen naar het Lac du Lou, een bergmeertje met een berghut waar je wat kunt eten en drinken met dezelfde naam. Langs de oever genieten vooral gezinnen met kinderen van het uitzicht en het verfrissende water. Hoewel, er is niemand aan het zwemmen. Niet zo gek, want bergwater is ijskoud. Toch kunnen wij het niet laten en nemen een duik in het meertje. Een heerlijke afsluiter van een geweldige trip!

Meer over La Plagne en Val Thorens in de zomer

Dat was ‘m dan, onze trip naar de Franse Alpen in zomer. En ook al kende ook ik het gebied voornamelijk onder een dik pak sneeuw, een zomervakantie naar La Plagne en Val Thorens kan ik zeker aanraden. Ik ga graag nog eens terug voor de vele wandelmogelijkheden, activiteiten en het lekkere eten.

Lees meer over La Plagne en Val Thorens in de zomer

Proost! Op een mooie zomervakantie?

Alle foto’s: Pauline van der Waal, tenzij anders vermeld

Deze reis werd mede mogelijk gemaakt door France Montagnes, Val Thorens en La Plagne