Van de drukke Randstad naar de bossen van Baden-Württemberg

Door Loes van Driel

Hoi! Ik ben Loes van Driel en ik heb me sinds kort aangesloten als reporter. Een paar maanden geleden ben ik verhuisd van Delft naar de Duitse deelstaat Baden-Württemberg. Jullie kunnen van mij dan ook vooral verhalen verwachten over de wandel- en fietsroutes die ik hier de komende tijd ga ontdekken. Dat ik weg wilde uit de drukke Randstad stond voor mij al een hele tijd vast.

Ik voelde steeds vaker dat ik in de stad te veel prikkels ervaarde. Ik wilde naar een rustigere plek, en ik was toe aan verandering. In mijn zevenentwintig jaar heb ik eigenlijk nooit lang op één plek gewoond. Ik ben geboren in Nijmegen, maar kort na mijn eerste verjaardag verhuisde ik met mijn ouders naar het westen van het land.

Verhuizen naar Baden-Württemberg

Vijf jaar later vertrokken we naar Hamburg, waar we zes jaar zijn gebleven. En ook als student bond ik me niet aan een stad: van Londen ging ik naar Málaga, daarna naar Rotterdam en voordat ik in Delft neerstreek studeerde ik een half jaar in Calgary.

Een jaar voordat ik naar Calgary ging, was ik tijdens een roadtrip door het westen van Amerika verliefd geworden op de bergen. Die maanden in Calgary bevestigden dat gevoel nog eens. Ik besloot dat ik, zodra de mogelijkheid zich voor zou doen, dichterbij de bergen zou gaan wonen.

bergwandelen in Oostenrijk
Mijn eerste wandelvakantie in Oostenrijk (2018) (Eigen foto: Loes van Driel)

Ik had ondertussen mijn (Duitse) vriend ontmoet in Nederland, maar gelukkig zag hij het ook wel zitten om te verhuizen. Eind 2020 was hij klaar met zijn promotietraject, en verhuisden we samen naar Baden-Württemberg in Duitsland. We wonen nu aan de rand van de Schwäbische Alb, met de Alpen op zo’n twee uur rijden.

De bergen

Ik weet eigenlijk niet waar mijn fascinatie voor de bergen vandaan komt. Mijn ouders hebben niet zoveel met de bergen – ze vinden het leuk om naar het landschap te kijken, maar dat is het dan ook wel. Ik kan me nog goed herinneren dat we met de autotrein op vakantie gingen naar Italië – ik was toen elf.

‘s Nachts kon ik amper slapen, want ik wilde het moment dat we door de bergen zouden rijden niet missen. Uiteindelijk mochten we op een stationnetje ergens in Oostenrijk zelfs even uitstappen. Toen voelde ik al dat de bergen iets magisch hebben.

Sneeuwschoenwandelen in Canada
Op sneeuwschoenen in Canada (2017) (Eigen foto: Loes van Driel)

Een paar jaar later gingen we op vakantie naar Oostenrijk en was ik voor het eerst echt in de Alpen. De kronkelende wegen, het uitzicht vanaf ons huisje op 1200 meter hoogte, de watervallen… het bleef me fascineren, en ik wist dat ik een keer terug wilde naar Oostenrijk. Uiteindelijk kwam het er pas tien jaar later van. Een wandelvakantie in Obergurgl met mijn vriend was de ultieme test om te ontdekken of bergwandelen iets voor mij zou zijn.

wandelaar in Baden-Württemberg

Hoewel ik mezelf tijdens die week meerdere keren tegen ben gekomen – ik stond af en toe met trillende benen op het pad – wist ik daarna wel dat ik dit nog veel vaker wilde doen! Sindsdien zijn we elk jaar meerdere keren in de bergen geweest, van de Oostenrijkse en Zwitserse Alpen tot de White Mountains in Amerika. En nu we zo dichtbij de Alpen wonen, hoop ik komende zomer heel veel weekendjes in de bergen te besteden! En wie weet ga ik ooit nog leren langlaufen of koop ik een paar sneeuwschoenen, zodat we ook in de winter op avontuur kunnen.