Van stadscentrum tot sensationele uitzichten

Door: Siebe Steehouder

Beste lezers, mijn naam is Siebe Steehouder en dit is mijn eerste publicatie als Mountainreporter. Begin september was ik op bezoek in mijn oude woonplek, Innsbruck in Tirol.

Ontzettend fijn om weer even terug te zijn, om bekenden weer te zien en te spreken. Ja natuurlijk, ook de bergen waren weer een bron van inspiratie en uitdaging. Ik kon het dan ook niet laten om toch even een lekkere berg-dag te hebben samen met een paar goede vrienden(Giacomo en Adriano). Adriano is fotograaf en Giacomo is in de winterperiode altijd mijn vaste en vertrouwde ski maatje.

Zitten naast Frau Hitt

We besloten om niet al te vroeg weg te gaan vanuit Innsbruck en rustig aan te doen. Om een uurtje of tien in de ochtend begonnen we onze wandeling vanuit Hungerburg, een hoger (+- 900m) gelegen buitenwijk van Innsbruck. Onze tocht begon met een mooie inleiding door het frisse bos. Het uiteindelijke doel van de dag was om naast Frau Hitt te kunnen zitten. Nee, dat is helaas geen knappe Oostenrijkse dame. Zoals de naam al doet vermoeden, is dit een “puntige’’ rots op 2270m hoogte. Lekker origineel hoor die Oostenrijkers..

Het vee van de Höttinger Alm. Foto: Siebe Steehouder

Eerst was het zaak om het bos uit te komen en de eerste vergezichten te verdienen, hiervoor moesten we de route richting Höttinger Alm volgen. Deze route (een vrij eenvoudige weg) is zeer populair bij alle sportieve bewoners van de stad, maar ook de toeristen vermaken zich hier prima. Dit zorgt er dan ook voor dat het best druk is tot aan de Höttinger Alm.

We passeerden de op 1600 meter liggende Alm, met als beloning het eerste uitzicht op een aantal gletsjers (onder andere de Hintertuxer gletsjer). Na een korte pauze samen met de koeien, volgden we het pad door de open weiden verder omhoog. Helaas hing er nog een wolkendeken om de toppen van de Nordkette (de aan Innsbruck grenzende bergketen), dat maakte het een beetje fris. Het kippenvel was niet voor lange duur, een paar felle zonnestralen gaven ons wat extra warmte en goede moed.

Een ”natural window” met uitzicht op het zuiden
Innsbruck bergen
De overgang van weide naar rotsen. Foto: Siebe Steehouder

Met handen en voeten

Ondertussen waren we goed op weg en lag het tempo behoorlijk hoog, het was toch maar een zaterdag middag wandelingetje? De jongens hadden deze zomer al veel gedaan, dus het was wel even aanklampen om bij ze te blijven. Ondertussen hadden we de echte Oostenrijkse “wiese” achter ons gelaten en stonden we voor een iets technischer, rotsachtiger gedeelte. Dit laatste stuk van ongeveer 300 hoogtemeters is zeer stijl en niet aan te raden voor mensen zonder enige alpine wandel ervaring. Door de slechte markeringen was het af en toe ook even onduidelijk hoe we verder moesten, waardoor de route niet meer werd gevolgd. Dit was niet zo erg, want gehele laatste stuk bestaat uit een schuine rotswand, waar je zelf eenvoudig een weg omhoog vind door handen en voeten te gebruiken.

Bijna boven op Frau Hitt Sattel. Foto: Siebe Steehouder

Vlak voor we ons doel van de dag (Frau Hitt Sattel 2224m) bereikte, moesten we nog even een paar meter klimmen. Eenmaal boven aangekomen werden we verrast met een prachtig uitzicht aan beide kanten. De stad aan de zuidelijke kant en het sensationele en ruige Karwendel gebergte (nationaal park) op het noorden. Een prachtig contrast tussen natuur en stad.

De stad aan de zuidelijke kant en het sensationele en ruige Karwendel gebergte op het noorden

Frisse berglucht, bergkaas en kaiserbroodjes

Boven op het Frau Hitt Sattel hebben we even tijd genomen op lekker te “jausen” (lunchen). Frisse berglucht, bergkaas, kaiserbroodjes en warme zonnestralen waren de ingrediënten voor een perfecte pauze. Hierbij hadden we dit mooie uitzicht:

Uitzicht op het noorden (Karwendel). Foto: Siebe Steehouder

Vrij snel daalde de temperaturen en werd het tijd om naar beneden te gaan, hiervoor volgden we onze route langs de rotsen terug en zochten we in het open veld een rechte lijn uit om vervolgens steil naar beneden te rennen.

Uitzicht op Innsbruck. Zo dichtbij, maar toch ook zo ver weg! Foto: Siebe Steehouder

Aan het einde van de middag stonden we weer beneden in het stadscentrum van Innsbruck. Een historische stad met een prachtige (sport)geschiedenis en talrijke avontuurlijke mogelijkheden. Een echte aanrader dus. Ik ben ook aanwezig bij het WK wielrennen, daarna kunnen jullie dus weer een blog van mij verwachten. Tot dan!

Lees hier meer artikelen en verhalen over Oostenrijk